Του Δημήτρη Σταμούλη
Κρίσιμο χαρακτήρα αποκτά η κινητοποίηση το τελευταίο διάστημα των
εργαζόμενων στα μέσα μαζικής μεταφοράς απέναντι στην κυβέρνηση μετά την
απόφαση της τελευταίας να περάσει στο νέο υπερταμείο τον ΟΣΕ και τις
αστικές συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ). Για περίπου ένα μήνα
πραγματοποιήθηκαν στάσεις εργασίας σε μετρό, ΗΣΑΠ, τραμ, αλλά και
προαστιακό, 24ωρη απεργία των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, αν και στο «χορό» των
κινητοποιήσεων δεν μπήκαν οι εργαζόμενοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Μάλιστα η εξαγγελθείσα 24ωρη απεργία σε ΟΣΕ και προαστιακό της
περασμένης Τετάρτης αναβλήθηκε για τις 6 Ιουλίου, μετά την απόφαση του
ΤΑΙΠΕΔ να δώσει ολιγοήμερη παράταση για την υποβολή των δεσμευτικών
προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ.
Δυστυχώς, παρά τις διάφορες αγωνιστικές κορώνες συνδικαλιστών και
σωματείων του κλάδου που στην πλειοψηφία τους ελέγχονται από τις
δυνάμεις του γραφειοκρατικού και υποταγμένου συνδικαλισμού, δεν έγινε
πραγματικός αγώνας σύγκρουσης με την κυβερνητική πολιτικής με προοπτική
νίκης. Αντίθετα πρυτάνευσε η λογική του «αμυντικού αγώνα» που δεν
κόστισε πολιτικά στην κυβέρνηση. Ήταν μια μάχη οπισθοφυλακών και
εκτόνωσης των αγωνιστικών διαθέσεων, χωρίς προϋποθέσεις ήττας ή έστω
κλονισμού της κυβερνητικής πολιτικής.
Χαρακτηριστική από αυτή την άποψη ήταν η πρόσφατη σύσκεψη συντονισμού
των σωματείων που συγκάλεσε το σωματείο του μετρό ΣΕΛΜΑ και συμμετείχαν
τα σωματεία της ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) με θέμα τη συνέχιση και
συντονισμό των κινητοποιήσεων με τον ΟΣΕ. Συμμετείχαν επίσης η ΠΟΣ ΟΣΕ,
και αρκετά σωματεία της ΟΣΥ (μπλε λεωφορεία και τρόλεϊ). Παρά τις
προτάσεις για συνέχιση και κλιμάκωση των απεργιών με 24ωρη την ημέρα που
θα επικυρώνονταν η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ (22/6), τελικά δεν υπήρξε
καμία συγκεκριμένη συμφωνία. Το συνδικάτο ΟΑΣΑ ( οδηγοί ΕΘΕΛ), με
επικεφαλής στέλεχος της ΠΑΣΚΕ, κράτησε αποστάσεις από τον αγώνα, ενώ
έκανε και κριτική στα σωματεία της ΣΤΑΣΥ που απεργούν και δήλωσε μη
συμμετοχή σε καμιά κινητοποίηση , παρά το ότι δεν είχε καμία τέτοια
απόφαση από το σωματείο του. Να σημειωθεί ότι με συγκεκριμένη τακτική οι
δυνάμεις του υποταγμένου συνδικαλισμού (ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ κ.α.)
επέλεξαν αντί μιας κοινής μεγάλης συνέλευσης που θα επικύρωνε
αγωνιστικές κινητοποιήσεις, τις κατακερματισμένες «τοπικές» συνελεύσεις
ανά αμαξοστάσιο, οι οποίες μάλιστα δεν είχαν καθόλου συμμετοχή, αφού
όσες επιχειρήθηκαν, δεν μάζεψαν πάνω από 10-20 εργαζόμενους!
Με διάθεση… χειρόφρενου στις όποιες αγωνιστικές κινητοποιήσεις
εμφανίστηκαν και κυβερνητικοί συνδικαλιστές του ΣΥΡΙΖΑ (π.χ. ΗΣΑΠ) που
αναρωτήθηκαν εάν τα συνδικάτα έχουν την ίδια δυναμική με τα προηγούμενα
χρόνια.
Αξίζει πάντως να αναδειχθεί η ανάλογη εμπειρία των εργαζόμενων στα
λιμάνια. Στο όνομα της αξιοποίησης των ΟΛΠ-ΟΛΘ εντάχθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ και
μέσα σε λίγα χρόνια δημιουργήθηκε το έδαφος για το πλήρες ξεπούλημα
στην Κόσκο, που αναπόφευκτα θα οδηγήσει και σε άλωση των εργασιακών
δικαιωμάτων και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Σε πρόσφατη συνάντηση
της ΠΟΣ-ΟΣΕ με τον επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ για να διαπραγματευθούν νέα
ΣΣΕ, η απάντηση που έλαβαν οι συνδικαλιστές είναι ότι η όποια νέα
σύμβαση υπογραφεί ανάμεσα στους εργαζόμενους και στις τρεις διοικήσεις
του ΟΣΕ, θα ισχύσει μόνο για μερικούς μήνες (!), μέχρι να ολοκληρωθεί η
ιδιωτικοποίηση. Από τη στιγμή που ολοκληρωθεί η πώληση, ο νέος
ιδιοκτήτης θα προχωρήσει σε νέα ΣΣΕ! Να σημειωθεί επίσης ότι έχουν
απορριφθεί τα άρθρα 1 και 2 της νέας ΣΣΕ που αφορούν στη «διασφάλιση»
των θέσεων εργασίας και του προσωπικού. Ενώ στην τελευταία συνάντηση του
προεδρείου της ΠΟΣ ΟΣΕ για τη ΣΣΕ με τους νομικούς συμβούλους των
εταιρειών ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, οι νομικοί σύμβουλοί των εταιρειών απέρριψαν όλα τα οικονομικά ζητήματα για τα οποία είχαν «δεσμευθεί» στους εργαζόμενους.
Απέναντι στη διαμορφούμενη κατάσταση ήττας των εργαζόμενων
και διάλυσης των δημόσιων συγκοινωνιών μέσω της ιδιωτικοποίησής τους,
ταξικές δυνάμεις από τον κλάδο δηλώνουν αποφασισμένες να αναλάβουν
συγκεκριμένες πρωτοβουλίες συντονισμού και χάραξης ενός ανεξάρτητου
σχεδίου οργάνωσης του αγώνα.
Τις επόμενες μέρες, η Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία ΟΑΣΑ
θα προχωρήσει σε κάλεσμα συζήτησης –σύσκεψης των εργαζομένων στις
μεταφορές, σε συνεργασία με προοδευτικά σχήματα και συλλογικότητες απ
όλους τους χώρους, κόντρα στην προσπάθεια του εργοδοτικού-κυβερνητικού
συνδικαλισμού για υποταγή στις εντολές της ΕΕ και των κυβερνήσεων.
«Πρόθεσή μας είναι η δημιουργία ενός ταξικού εργατικού μετώπου το οποίο
θα αντεπιτεθεί στα σχέδια τους για ιδιωτικοποιήσεις της λαϊκής
περιουσίας και για τα εργασιακά δικαιώματα», δήλωσε στο Πριν ο Σταύρος
Μανίκας, μέλος του ΔΣ του συνδικάτου εργαζομένων ΕΘΕΛ, ο οποίος τόνισε
ότι οι εργαζόμενοι δε θα περιμένουν το Σεπτέμβρη τον νέο αντεργατικό
Αρμαγεδώννα, όπως τους προτρέπουν οι ξεπουλημένες συνδικαλιστικές
ηγεσίες, αλλά από τώρα θα παλέψουν ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των
αστικών συγκοινωνιών, για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, μείωση
του χρόνου εργασίας, πραγματικές αυξήσεις μισθών, ελευθερία και
δημοκρατία στους χώρους δουλειάς».
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΡΙΝ στις 26/06/2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.