Επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ στο ΥΠΕΝ για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων σε περιοχές Natura, 10 Οκτωβρίου 2017
Την 10η Οκτωβρίου 2017, η ΕΛΕΤΑΕΝ απηύθυνε επιστολή στον
Υπουργό ΠΕΝ με αφορμή τις πληροφορίες ότι σε προωθούμενες από το ΥΠΕΝ
τροποποιήσεις Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων, και μάλιστα αυτού της
Κρήτης, εξετάζεται ο ορισμός συλλήβδην των περιοχών Natura 2000 ως
περιοχών αποκλεισμού για τα αιολικά πάρκα. Στην επιστολή εξηγείται γιατί
κάτι τέτοιο είναι παράνομο, εκτός λογικής και κυρίως καταστροφικό.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την επιστολή.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε την επιστολή.
Προς:
Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Κύριο Γεώργιο Σταθάκη
Μεσογείων 119, Αθήνα 101 92
secmin@ypen.gr
Κοιν:
1. Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και
Ορυκτών Πρώτων Υλών
Κύριο Μιχάλη Βερροιόπουλο
Μεσογείων 119, Αθήνα 101 92
ggenergy@ypen.gr
2. Διεύθυνση ΑΠΕ & Ηλεκτρικής
Ενέργειας, ΥΠΕΝ
papadogiannia@prv.ypeka.gr
ΑΠ. ΕΛΕΤΑΕΝ: 2017/172
Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2017
Θέμα: Ανάπτυξη αιολικών πάρκων
σε περιοχές του δικτύου Natura 2000 – Αίτημα για συνάντηση
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή οφείλουμε
να επανέλθουμε σε ένα θέμα που έχει, κατά το παρελθόν, απασχολήσει έντονα τον κλάδο
της αιολικής ενέργειας και πιστεύαμε ότι έχει αντιμετωπισθεί οριστικά: Πρόκειται
για τον ορισμό ζωνών όπου απαγορεύεται a priori η εγκατάσταση αιολικών πάρκων χωρίς
να έχει προηγηθεί ειδική εκτίμηση των επιπτώσεων της κάθε συγκεκριμένης προτεινόμενης
επένδυσης.
Ειδικότερα - και λόγω της σημαντικότητας
του θέματος - αναγκαζόμαστε να σχολιάσουμε πληροφορίες ότι σε προωθούμενες από το
Υπουργείο Σας τροποποιήσεις Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων, και μάλιστα αυτού
της Κρήτης, εξετάζεται ο ορισμός συλλήβδην των περιοχών Natura 2000 ως περιοχών
αποκλεισμού για τα αιολικά πάρκα.
Κάτι τέτοιο, αντιβαίνει την ισχύουσα
εθνική νομοθεσία όπως επί της ουσίας ισχύει ανελλιπώς από το 2001 και ένθεν.
Ενδεικτικά αντιβαίνει:
στο Ν.1650/1986 όπως τροποποιήθηκε
με το Ν.3937/2011, στο αρ. 5, παρ. 8 του οποίου ορίζεται ρητά ότι επιτρέπεται η
εγκατάσταση ΑΠΕ σε περιοχές Natura 2000,
2
στο Ν. 3851/2010 όπου, μεταξύ άλλων κρίσιμων διατάξεων, ρητά
αναφέρεται ότι τα Περιφερειακά Πλαίσια οφείλουν να εναρμονίζονται προς το Ειδικό
Χωροταξικό Πλαίσιο,
στο Ειδικό Χωροταξικό
Πλαίσιο για τις ΑΠΕ που θέτει ως ζώνη αποκλεισμού για τις αιολικές εγκαταστάσεις
αποκλειστικά τους οικότοπους προτεραιότητας των περιοχών του δικτύου Natura
2000 και όχι εν γένει τις περιοχές αυτές (βλ. άρθρο 6, παρ.1ε).
Σημειώνεται ότι
ακόμη και ο Ν.2941/2001 είχε πρόνοια για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων εντός περιοχών
Natura 2000 (βλ. άρθρο 2, παρ. 10γ).
Επικουρικά αναφέρουμε
ότι κατά τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, οι επιβαλλόμενοι κανόνες από τα
κράτη-μέλη για τη προστασία του περιβάλλοντος (είτε για τις ρυθμίσεις, είτε για
τις απαγορεύσεις) οφείλουν να στηρίζονται σε εξειδικευμένη και επαρκή επιστημονική
αιτιολογία. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει κρίνει ότι δεν αρκούν γενικές κρίσεις,
αλλά απαιτείται σαφής και επιστημονική μελέτη. Γενικές απαγορεύσεις και αναίτιοι
αποκλεισμοί, οι οποίοι υποδηλώνουν αδυναμία επιστημονικών σχεδίων αντιμετώπισης
των όποιων συνεπειών, είναι αντίθετοι, πέραν των άλλων, ακόμη και με τις περί περιβαλλοντικών
ρυθμίσεων οδηγίες.
Πέραν του ότι είναι
παράνομη, η εξεταζόμενη επιλογή δεν είναι λογική, για τους κάτωθι τουλάχιστον λόγους:
1. Στην χερσαία
έκταση της χώρας με υψόμετρο πάνω από 500 μ (δηλαδή από τις περιοχές όπου εγκαθίστανται
η πλειοψηφία των αιολικών πάρκων) το ποσοστό κάλυψης από περιοχές Natura είναι
37,1%. Το ποσοστό αυτό είναι τεράστιο. Ο ορισμός αυτών των περιοχών ως ζωνών αποκλεισμού
θα είναι καταστροφικός για ώριμες επενδύσεις αιολικών πάρκων που δεν θα μπορέσουν
να υλοποιηθούν αλλά και για εν λειτουργία αιολικά πάρκα που δεν θα μπορούν να ανανεώσουν
τις περιβαλλοντικές τους άδειες.
Σημειώνεται ότι
η συνολική κάλυψη της χερσαίας χώρας από περιοχές Natura είναι 27,1% σε σχέση με
το μέσο όρο της Ε.Ε.-28 που είναι 18,1% (η Ελλάδα καταλαμβάνει την 7 θέση στη σχετική
σειρά κατάταξης).
2. Ένα αιολικό πάρκο είναι μια φιλική προς το περιβάλλον μορφή
παραγωγής ενέργειας που, σε κάθε περίπτωση, συμβάλει στην αντιμετώπιση του μεγαλύτερου
περιβαλλοντικού προβλήματος του πλανήτη, της κλιματικής αλλαγής. Επομένως, μια
επένδυση αιολικού πάρκου πρέπει κατ’ αρχήν να εγκρίνεται σύμφωνα με όρους που θα
τίθενται στην ΑΕΠΟ. Μόνο εάν αποδεικνύεται, κατόπιν συγκεκριμένης τεκμηρίωσης,
ότι η υλοποίησή της θα επιφέρει ανεπίστρεπτη σημαντική αρνητική επίπτωση σε ένα
προστατευτέο αντικείμενο υψηλής αξίας, θα πρέπει η επένδυση να απορρίπτεται.
3. Η Ευρωπαϊκή
Ένωση έχει εκδώσει, ήδη από το 2010, «Κατευθυντήριες Οδηγίες για την ανάπτυξη της
αιολικής ενέργειας σε συμφωνία με την νομοθεσία της ΕΕ για τη φύση»1. Η έκδοση των οδηγιών της ΕΕ αυτών αποτέλεσε μια σαφή απάντηση
ενάντια στην συντηρητική άποψη, που και τότε ήταν σε έξαρση, ότι οι περιοχές
Natura πρέπει να είναι ζώνες αποκλεισμού για τα αιολικά πάρκα.
1 EU Guidance on wind
energy development in accordance with the EU nature legislation, EC, October
2010 3
4. Σήμερα λειτουργούν σε περιοχές Natura στην Ελλάδα αιολικά
πάρκα συνολικής ισχύος 467MW (20% περίπου της συνολικής εγκατεστημένης αιολικής
ισχύος) με άριστα αποτελέσματα. Είναι προφανές ότι οποιαδήποτε σκέψη να αποκλειστεί
η αιολική ενέργεια συλλήβδην από τέτοιες περιοχές, πρέπει να βασίζεται στην αναλυτική
τεκμηρίωση των μη αναστρέψιμων αρνητικών επιπτώσεών της συντριπτικής πλειοψηφίας
(αν όχι όλων) των εν λειτουργία αυτών επενδύσεων στις περιοχές εγκατάστασής τους,
με βάση τη μέχρι σήμερα εμπειρία. Στην πραγματικότητα τέτοιες επιπτώσεις δεν υπάρχουν.
5. Η εθνική
νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένες μελέτες και διαδικασίες κατά τις οποίες μια περιοχή
μπορεί να οριστεί ως περιοχή Απολύτου Προστασίας της Φύσης ή Προστασίας της Φύσης
εάν πράγματι πληροί τα σχετικά κριτήρια. Οι περιοχές αυτές είναι ζώνες αποκλεισμού
για αιολικά πάρκα, όπως και για όλες σχεδόν τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες. Εάν
επομένως η Πολιτεία κρίνει ότι μια περιοχή πρέπει να προστατευθεί, τότε έχει τα
μέσα να το πράξει. Δεν είναι όμως λογικό να επιδιώκεται η a priori «προστασία» μιας
περιοχής αποκλειστικά από αιολικά πάρκα και την ίδια στιγμή να επιτρέπονται οι άλλες
ανθρωπογενείς δραστηριότητες, περιλαμβανομένης της δόμησης.
Τέλος επιθυμούμε
να κάνουμε μια ειδική αναφορά στην περίπτωση της Κρήτης αφού φαίνεται ότι εκεί επιχειρείται
ο επίμαχος άλογος αποκλεισμός: Η άμεση ακύρωση ώριμων και αδειοδοτημένων επενδύσεων
που θα επιφέρει ο ορισμός των περιοχών της Natura 2000 ως ζώνες αποκλεισμού για
τα αιολικά, θα οδηγήσει σε αδυναμία ουσιαστικής αξιοποίησης του τοπικού αιολικού
δυναμικού του νησιού, θα θέσει σε αμφισβήτηση τις προωθούμενες ηλεκτρικές διασυνδέσεις
και θα είναι μια άνευ προηγουμένου οπισθοδρόμηση.
Με βάση τα ανωτέρω
και όσα ακόμα επιφυλασσόμαστε να Σας εκθέσουμε εκ του σύνεγγυς, αιτούμαστε τον ορισμό
σχετικής συνάντησης προκειμένου να συζητήσουμε το σημαντικότατο αυτό θέμα.
Με εκτίμηση,
Παναγιώτης Παπασταματίου
Διευθυντής ΕΛΕΤΑΕΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.