Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2025

ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ Ή ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ;

 


Με έκπληξη διαβάσαμε στον τοπικό τύπο: «Αναβαθμίζονται σε «Ωνάσεια» δύο σχολεία στην Κοζάνη - Το 3ο Γυμνάσιο και το 3ο Γενικό Λύκειο Κοζάνης εντάσσονται στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, χάρη στη σημαντική δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης στην περιοχή, προσφέροντας νέες ευκαιρίες στους μαθητές.»

Στη συνέχεια θα δούμε αν και πόσο τα Ωνάσεια σχολεία θα «αναβαθμίσουν» την δημόσια εκπαίδευση και θα «προσφέρουν νέες ευκαιρίες στους μαθητές», ή η εξαγγελία τους είναι άλλο ένα βήμα του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης στην εφαρμογή της πολιτικής τους στην εκπαίδευση που είναι η ιδιωτικοποίησή της.

Τα Ωνάσεια σχολεία βασίζονται στο μοντέλο των Charter Schools.

Τι είναι όμως τα Charter Schools και πόσο αναβάθμισαν την εκπαίδευση εκεί που λειτούργησαν;

Τα Charter Schools είναι εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν στις Ηνωμένες Πολιτείες με δημόσια χρηματοδότηση, αλλά διοικούνται από ιδιωτικούς φορείς. Έχουν μεγαλύτερη αυτονομία στη διαχείριση και στο πρόγραμμα σπουδών, όμως δεν υποχρεούνται να ακολουθούν πλήρως το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτή η αυτονομία συχνά οδηγεί σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό, με επιλεκτική είσοδο μαθητών και περιορισμένη στήριξη στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Το μοντέλο αυτό έχει επικριθεί έντονα, καθώς ενισχύει τις ανισότητες και μετατρέπει την εκπαίδευση σε εμπόρευμα. Πρόκειται για σχολεία που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, κατηγοριοποιώντας τη δημόσια εκπαίδευση και μετατρέποντάς την σε προνόμιο για λίγους.

Στην περίπτωση των Ωνάσειων Σχολείων, 22 δημόσια σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, παραδίδονται στον έλεγχο ιδιωτικών συμφερόντων μέσω της χρηματοδότησης από το Ίδρυμα Ωνάση και μετατρέπονται σε Πρότυπα.  Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι τα σχολεία αυτά θα λειτουργούν σε λαϊκές γειτονιές για μαθητές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές προκλήσεις. Όμως, πρόκειται για μια παραπλανητική αφήγηση. Οι κοινωνικά ευάλωτοι μαθητές δεν πρόκειται να έχουν πρόσβαση σε αυτά, καθώς η εισαγωγή γίνεται με εξετάσεις. Αυτές οι διαδικασίες ευνοούν μόνο όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν φροντιστήρια για την προετοιμασία, αποκλείοντας παιδιά από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ή κοινωνικά προβλήματα όπως επίσης και μαθητές παιδιά προσφύγων.

Η πραγματικότητα είναι σκληρή. Οι μαθητές αυτοί θα εκδιωχθούν από τα σχολεία τους, τα οποία θα στελεχωθούν μόνο από όσους πληρούν τα νέα κριτήρια. Ταυτόχρονα, τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία θα υπερφορτωθούν, χωρίς καμία ενίσχυση, παγιώνοντας ένα σύστημα εκπαιδευτικής ανισότητας και αδικίας. Επιπλέον, η επιβολή διοικούσας επιτροπής, που θα παρεμβαίνει στο αναλυτικό πρόγραμμα και θα ελέγχει τη λειτουργία των σχολείων, υποβαθμίζει το ρόλο του εκπαιδευτικού και ακυρώνει την έννοια του δημόσιου σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί που δούλεψαν σκληρά στις ίδιες αυτές σχολικές μονάδες κάτω από αντίξοες συνθήκες, τώρα χάνουν τις οργανικές τους θέσεις.

Η λειτουργία των Ωνάσειων Σχολείων εντάσσεται σε μια γενικότερη πολιτική ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, η οποία οδηγεί στη σταδιακή υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Είναι κρίσιμο να αντισταθούμε σε αυτές τις αλλαγές, προασπίζοντας τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Οφείλουμε να διαφυλάξουμε το δικαίωμα κάθε παιδιού σε ίσες ευκαιρίες μάθησης, ανεξαρτήτως κοινωνικού ή οικονομικού υπόβαθρου.

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ!

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ!

 

Κοζάνη 20 /2/2025

«Αριστερή Συμπόρευση για την ΑΝΑΤΡΟΠΗ στη Δυτική Μακεδονία»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: