Στις 9/9 δόθηκε στη δημοσιότητα το κυβερνητικό «Σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης
των λιγνιτικών περιοχών»/Master Plan της απολιγνιτοποίησης, (εφεξής «Σχέδιο»), που
εκπονήθηκε από τη «Συντονιστική Επιτροπή για την Δίκαιη και Αναπτυξιακή μετάβαση» με
τη συνδρομή της κοινοπραξίας διεθνών συμβούλων Boston Consulting Group και Grant
Thornton. Όποιος ξέρει πώς στελεχώνονται και πώς δουλεύουν οι «διεθνείς σύμβουλοι»,
αμέσως αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για κείμενο από ανθρώπους άσχετους με την
περιοχή μας, φτιαγμένο για να βγει η υποχρέωση. Πράγματι, στις 434 σελίδες δεν υπάρχει
η παραμικρή τεκμηρίωση των ισχυρισμών που παρατίθενται, ενώ είναι χαρακτηριστική η
άγνοια τόσο των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής όσο και θεμάτων της νομοθεσίας.
Μας λένε π.χ. πως «η Δυτική Μακεδονία έχει καλή οδική σύνδεση με αστικά κέντρα της
Ελλάδας και γειτονικών Βαλκανικών χωρών», αλλά οι αναφερόμενες χρονικές αποστάσεις
αφορούν κίνηση με ΙΧ, όχι μεταφορές εμπορευμάτων. Και, περιέργως, έχουν ξεχάσει «το
τρένο της Καλαμπάκας», ενώ εξακολουθεί να αγνοείται και η τύχη του βόρειου τμήματος
του αυτοκινητόδρομου Ε65. Πουθενά δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες κλιματικές
συνθήκες της περιοχής, που επηρεάζουν την οικονομική δραστηριότητα.
Μας λένε ακόμα πως «Η Αλβανία είναι η χώρα με τους περισσότερους τουρίστες προς τη Δ.
Μακεδονία», την ώρα που ο Δήμος Πρεσπών ζητά να επιτραπεί η είσοδος εποχικών
εργατών απ’ την Αλβανία για το μάζεμα των φασολιών. Προφανώς οι ξένοι «σύμβουλοι»
θεωρούν πως οι διελεύσεις απ’ τα σύνορα αφορούν μόνο τουρισμό.
Το Σχέδιο προκαλεί πολλές απορίες κι ερωτηματικά.
Ακολουθούν 20 επισημάνσεις: