Το ντοκιμαντέρ Η επιστροφή του
Προμηθέα, που θα προβληθεί στο τμήμα Πλταφόρμα, αναφέρεται στην ενεργειακή
φτώχεια.
Κάνει μια σύντομη αναδρομή στον μύθο του Προμηθέα
που έκλεψε τη φωτιά από τους Θεούς για να τη δώσει στους ανθρώπους, πληρώνοντας
ένα τεράστιο τίμημα, και στην ιστορία της μάχης της Ηλεκτρικής τον Σεπτέμβριο
του 1944 όταν ο ΕΛΑΣ απέτρεψε του Γερμανούς από την ανατίναξη του εργοστασίου
στο Κερατσίνι και τη βύθιση στο σκοτάδι της Αθήνας και του Πειραιά.
Αντικείμενο του ντοκιμαντέρ είναι η περιγραφή και
ανάδειξη των προβλημάτων που συνοδεύουν την ακολουθούμενη ενεργειακή πολιτική
και την υπό εξέλιξη μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αναδεικνύεται
αρχικά η σημασία της ανθρωπογενούς στο χαρακτήρα της κλιματικής αλλαγής και με
πρωτότυπα πλάνα παρουσιάζονται τα προβλήματα ρύπανσης που συνοδεύουν τη χρήση
των ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο, λιγνίτης, φυσικό αέριο). Στο επίκεντρο του
ντοκιμαντέρ βρίσκονται οι αδυναμίες που συνοδεύουν την εγκατάσταση των ΑΠΕ και
την εισαγωγή τους στο ενεργειακό μίγμα. Συγκεκριμένα προβάλλονται οι
αντιδράσεις κατοίκων πολλών περιοχών της Ελλάδας ενάντια στην εγκατάσταση
ανεμογεννητριών, οι οποίες συνεχίζουν να έχουν ένα βαρύτατο περιβαλλοντικό
αποτύπωμα καθώς σε πολλές περιπτώσεις προϋποθέτουν την καταστροφή δασών για τη
διάνοιξη δρόμων και την τοποθέτησή τους, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την
ανακύκλωσή τους με την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους. Ταυτόχρονα, τα οφέλη
τους στην παραγωγή ενέργειας αμφισβητούνται, λόγω του απρόβλεπτου και
στοχαστικού χαρακτήρα της λειτουργίας τους. Το ίδιο ισχύει σε μικρότερο βαθμό
και για τα φωτοβολταϊκά. Από την άλλη, η προώθηση των ΑΠΕ συνοδεύεται από
τεράστιο οικονομικό κόστος το οποίο επιβάλλεται στους πολίτες, μέσω των
λογαριασμών του ηλεκτρικού, και συχνά εν αγνοία τους. Το κόστος της πράσινης
ενέργειας φαίνεται ακόμη μεγαλύτερο αν το αντιπαραβάλλουμε με το αντικειμενικά
πολύ χαμηλό κόστος του λιγνίτη. Η σταδιακή μείωση της συμμετοχής του στο
ενεργειακό μίγμα εκ των πραγμάτων θα αυξάνει σταδιακά τις τιμές του ρεύματος.
Στο ντοκιμαντέρ αναδεικνύεται η ενεργειακή φτώχεια
που εμφανίστηκε στην Ελλάδα τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και παραμένει
ακόμη και σήμερα σχεδόν αμείωτη. Η ενεργειακή φτώχεια είναι αποτέλεσμα της
μεγάλης ανόδου των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος και της πτώσης των
εισοδημάτων (μισθών, συντάξεων, επιδομάτων ανεργίας), που δεν επαρκούν για την
πληρωμή των λογαριασμών του ηλεκτρικού. Άμεση συνέπεια είναι οι απλήρωτοι
λογαριασμοί, οι διακοπές στην ηλεκτροδότηση και οι θάνατοι από μαγκάλια.
Η ενεργειακή φτώχεια είναι άμεσο αποτέλεσμα της
λεγόμενης απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας και της εισόδου ιδιωτών στην
παραγωγή ρεύματος κι επίσης της μείωσης του ρόλου της ΔΕΗ. Μέσα από
συνεντεύξεις αναδεικνύεται ότι η αναγόρευση του κριτηρίου του κέρδους ως
γνώμονα για την παραγωγή και διάθεση του ηλεκτρικού ρεύματος, ενός κοινωνικού
αγαθού, θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τις ανάγκες των πολιτών αλλά ακόμη την
ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και την οικονομική της ανάπτυξη. Χαρακτηριστικό
παράδειγμα ήταν η ενεργειακή κρίση το χειμώνα του 2017, όταν οι ιδιώτες
παραγωγοί αποδείχθηκαν απρόθυμοι κι ανίκανοι να προσφέρουν ρεύμα για να
ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες της χώρας, λόγω της σφοδρής κακοκαιρίας.
Στο ντοκιμαντέρ μιλούν: Αναστασία Μαρινοπούλου
(καθηγήτρια ΑΕΙ φιλοσοφίας), Λευτέρης Καλογιαννίδης (αντιστασιακός Κερατσίνι),
Κώστας Ασαλουμίδης (συνδικαλιστής ΔΕΗ), Στέφανος Πράσσος (συνδικαλιστής ΔΕΗ ),
Γεώργιος Γεωργίου (δικηγόρος, Βέρμιο SOS), Μάκης Ζέρβας (καθηγητής ΑΕΙ, μηχανικός) και
Γιώτα Σταθά (συνδικαλίστρια ΔΕΗ, μηχανικός).
Διάρκεια: 39’
Έτος παραγωγής: 2019
Σκηνοθεσία: Κυριάκος
Κατζουράκης
Έρευνα – σενάριο:
Λεωνίδας Βατικιώτης
Μοντάζ: Κυριάκος
Κατζουράκης, Σπύρος Κόκκας
Ηχοληψία, κάμερα: Θάνος
Τσάντας
Film colorist: Ντίνος Βαμβακούσης
Επεξεργασία ήχου: Ανδρέας
Δημητρίου
Μίξη ήχου, επιμέλεια Post production: Βαγγέλης
Φάμπας
Εργαστήρια εικόνας και ήχου:
Akron Studio / Massive Production
Διακρίσεις: Advanced Media Institute, Χορηγίες 2018
Πρωτότυπη μουσική:
Σωτήρης Κιζήλος, Δημήτρης Νιώπας, Δημήτρης Χρυσομάλλης
Λεπτομέρειες για την
παρακολούθηση του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει η ακόλουθη
ανακοίνωση του Φεστιβάλ:
Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει online και παρουσιάζει
210 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο,
πρωτότυπα αφιερώματα και μια σειρά από live ανοιχτές
συζητήσεις, διαθέσιμες στο κανάλι του στο YouTube. Σας περιμένουμε στο www.filmfestival.gr όπου θα μπορείτε
να παρακολουθήσετε δωρεάν τα ντοκιμαντέρ του 22ου ΦΝΘ από την
Τρίτη 19 έως την Πέμπτη 28 Μαΐου. Κάθε ντοκιμαντέρ θα είναι διαθέσιμο
για 400 θεάσεις σε χρήστες αποκλειστικά από την Ελλάδα.
ΠΩΣ ΒΛΕΠΩ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ;
*Από τις 19 Μαΐου μπαίνετε στο www.filmfestival.gr και ακολουθείτε το
σύνδεσμο TDF22 ONLINE.
*Δημιουργείτε ένα λογαριασμό επιλέγοντας "Create account" στο
επάνω δεξιά μέρος της οθόνης.
*Συμπληρώνετε το όνομα, το email και τον κωδικό που επιθυμείτε. Μπορείτε
τώρα να παρακολουθήσετε τα διαθέσιμα ντοκιμαντέρ.
*Βρείτε το ντοκιμαντέρ που επιθυμείτε είτε μέσω αναζήτησης, είτε από τις
λίστες ανά τμήμα που θα βρείτε στο κεντρικό μενού.
*Επιλέξτε το ντοκιμαντέρ που επιθυμείτε να παρακολουθήσετε. Θα λάβετε ένα
email επιβεβαίωσης.
*Πατήστε "Play Now" ώστε να ξεκινήσει η προβολή.
*Έχετε 24 ώρες να δείτε την ταινία.
*Σε περίπτωση που δεν την δείτε, η θέση σας ακυρώνεται.
*Μείνετε συντονισμένοι καθημερινά για τη διαθεσιμότητα των ταινιών.
*Θα είμαστε στη διάθεσή σας κάθε μέρα 10.00 με 01.00 με live chat για να
απαντήσουμε σε ερωτήσεις και απορίες.
ΑΦΙΣΑ ΚΑΙ TRAILER
Την αφίσα της διοργάνωσης δημιούργησε ο
designer Σάκης Στριτσίδης και το επίσημο
trailer του online 22ου
ΦΝΘ επιμελήθηκε ο Νίκος Πάστρας.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ
ΤΜΗΜΑΤΑ
Φέτος, για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει τρία
διαγωνιστικά διεθνή τμήματα: Μεγάλου Μήκους ντοκιμαντέρ, Newcomers με πρώτες και
δεύτερες ταινίες δημιουργών και >>Film Forward.
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Δυναμικό παρών δηλώνει και φέτος το ελληνικό
ντοκιμαντέρ, το οποίο εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς. Συνολικά, 77 ελληνικές παραγωγές θα
προβληθούν, ενώ το ελληνικό ντοκιμαντέρ διαγωνίζεται στα διεθνή διαγωνιστικά
τμήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου