«Όλοι αυτοί οι πολεοδόμοι, φιλόσοφοι, οικονομολόγοι, καθηγητές κτλ.
που
γράφουν, συζητούν, αγορεύουν σε συνέδρια και σεμινάρια για τη
βαρβαρότητα των πόλεων, τη μαζοποίηση, την αλλοτρίωση, το αδιέξοδο του
σύγχρονου τεχνολογικού πολιτισμού, από προοδευτική πάντα σκοπιά,
αριστερή και συνήθως άκρως ριζοσπαστική - πόσο βολεμένοι οι ίδιοι σε
θέσεις με γερούς μισθούς και επιμίσθια, με παροχές και ταξίδια, πόσο
δεμένοι οι ίδιοι με το σύστημα που καταριούνται και, υποτίθεται,
αγωνίζονται για την ανατροπή του, πόσο βέβαιοι τελικά πως τίποτα ευτυχώς
δεν κινδυνεύει ν' αλλάξει, τουλάχιστο στο αμέσως προσεχές μέλλον.
«Με προκαλούν» είπες».
Μανόλης Αναγνωστάκης - Το περιθώριο '68 - '69
Γράφει ο Νίκος Δινόπουλος
Κάποτε
απαιτούνταν μια καλή κουβέντα, ένα χτύπημα στην πλάτη και λίγη
συμπάθεια για να φουντώσει σαν παγώνι ο ξιπασμένος «προοδευτικός»(;)
«αριστερός»(;) «μικροαστός»…, (σήμερα δεν χρειάζεται ούτε αυτό…,
υπηρετεί εθελούσια την επέλαση του δυτικού - αγγλοσαξωνικού πολιτιστικού
ιμπεριαλισμού) και κάποιοι αντιστέκονταν και δημιουργούσαν εργατικό
λαϊκό πολιτισμό. Αστική τάξη, μικροαστοί, δημοσιολόγοι και διανόηση
πριμοδοτούν - προωθούν - επιβάλουν συνειδητά την πολιτιστική μιζέρια στα
εργατικά λαϊκά στρώματα, με τα οποία -με κόπο το κρύβουν- δυστυχώς…
πρέπει να συνυπάρξουν... Για τη «χυδαία πλέμπα», για το «λαουτζίκο»,
αρκούν τα κατά τόπους φολκλορικά δρώμενα στην υπηρεσία της «βαριάς(;!) βιομηχανίας του τουρισμού»…
Διαχρονικά
η αστική τάξη απεχθάνεται τον εργατικό λαϊκό πολιτισμό, του
«λαουτζίκου» όπως συγκαταβατικά και με υπολανθάνουσα απέχθεια αποκαλούν
την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα οι «μαντάμ Σουσού-δες».
Από τις αρχές του 20οῦ αιώνα, για τη συντηρητική - αντιδραστική
διανόηση, τους λογοτέχνες, τους μουσικούς και τους δημοσιολόγους το
δημοτικό, το ρεμπέτικο και το σμυρναίικο τραγούδι ήταν μια ανυπόφορη
ηχορύπανση.
Χαρακτηριστικό είναι το χρονογράφημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου, που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 1917 στην εφημερίδα «Εμπρός»:
«Ή
εγώ καταδιώκομαι από την τουρκική μουσική ή συμβαίνει κάτι σοβαρότερον.
Ότι ο αμανές έγινε το τραγούδι του Έλληνος. Εις αυτήν εδώ την ιερὰν
Κεκροπία, εις την Αττικήν, εάν στήσετε το αντί σας προς το παράθυρον, θ᾿
ακούσετε Αθηναίους να ξελαρυγγίζονται άδοντες τον απαίσιον αυτόν και
ακατανόμαστον ολολυγμόν...
[…]
»Αλλά
τι είναι αυτό που τραγουδεί ο λαός των πόλεων; Τι ουρλιάζει εκείνος
εκεί ο στιβαρός και νεαρός εργάτης; Τί θέλει; Χαίρεται; Αφού
χαίρεται, διατὶ οδύρεται; Τι είναι αυτός ο ολολύζων Έλλην; Ποίος του
έβαλε τους φοβερούς τούτους βρασμούς εις τον λάρυγγα, από ποίαν μητέρα
εθήλασε τέτοιον θρήνον;... Όλοι οι μουσικοί τενεκέδες, όλαι αι μουσικαὶ
σανίδες, όλα τα μουσικά κιβώτια, φωνογράφοι, οργανέττα, σαντούρια,
βιολιά, τραγουδισταί, ζητιάνοι, στραβοί με φυσαρμόνικα, καφωδεία, λαϊκὰ
θεατρίδια, μεταξύ των οποίων ο φρικαλέος Καραγκιόζης, καλλιεργούν,
αναπτύσσουν, διατηρούν, διαδίδουν το τουρκικὸν τούτο μουσικὸν κράτος εις
την Ελλάδα»...
Η
περίοδος γέννησης και ανάπτυξης του ρεμπέτικου συμπίπτει με τη
συγκέντρωση μεγάλου πληθυσμού στα αστικά κέντρα. Στριμωγμένη από τους
μηχανισμούς του αστικού κράτους, στο περιθώριο του αστικού
καπιταλιστικού κέντρου, η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία, μέσα από το
ρεμπέτικο και το σμυρναίικο τραγούδι κατάφερε να αντισταθεί στους
μηχανισμούς αποκλεισμού της.
Γενάρης
του 1949. Η εξελληνισμένη εκδοχή της δυτικής μουσικής και το ελαφρό
δυτικό τραγούδι ήταν αυτό που επέτρεπε ο λογιοτατισμός, η «γαλλική», το
«πιάνο» και ο μικροαστικός «επαρχιωτισμός» της «ψωροκώσταινας» της
αστικής τάξης και των διανοουμένων της ρημαγμένης από τον Β΄ π. πόλεμο
και τον εμφύλιο χώρας. Αστική τάξη και διανοούμενοι αντιμετωπίζουν το
ρεμπέτικο τραγούδι, αλλά και τον εργατικό λαϊκό πολιτισμό απαξιωτικά, με
περιφρόνηση. Σ’ αυτό το ιστορικό πλαίσιο, ο 24χρονος τότε Μάνος
Χατζιδάκις, τολμά να συγκρουστεί με την κυρίαρχη ιδεολογία και να δώσει
μια διάλεξη για το ρεμπέτικο τραγούδι που το αναδεικνύει ως τον θεμέλιο
λίθο της σύγχρονης ελληνικής λαϊκής μουσικής. Η διάλεξη προκαλεί
αντιδράσεις στους συντηρητικούς κύκλους, της δεξιάς, της αστικής τάξης
και της διανόησης. Ο γιος της πρέπει να προσέχει όταν κυκλοφορεί στη
γειτονιά τους στο Παγκράτι, προειδοποιεί τη μητέρα του Χατζιδάκι η
αστυνομία…
Γι’ αυτή τη διάλεξη γράφει αργότερα ο Κώστας Ταχτσής:
«Η
χώρα ήταν κατεστραμμένη [...] και το επίσημο ελληνικό κράτος εκείνου
του καιρού χτυπούσε κάθε τόσο ένα τεράστιο γκονγκ από το ραδιόφωνο για
να μας θυμίζει, με βροντερή φωνή, πως είμαστε τριών χιλιάδων χρόνων
γέροι, λες κι ήταν φάρμακο ή συνταγή για ανοικοδόμηση [...]. Έτσι λοιπόν
γεννήθηκε η ανάγκη για ό,τι μικρό, αληθινό και ταπεινό: αντίδραση
υγιής, των φωτισμένων, στον φανφαρονισμό και στον επίσημο προγονόπληκτο
σκοταδισμό [...] Χωρίς τον μπαγλαμά και το ασηχτήρ του μπουζουκιού,
χωρίς τον χασικλίδικο καημό της μάγισσας και τον χορό μιας αλεξανδριανής
φελλάχας, θα 'χαμε γίνει πρόβατα έτοιμα για σφαγή, στο όνομα τού
Πατρός, παντός υιού και κάθε μορφής έθνους.
«Έτσι
κινήσαμε, όλοι μαζί, με πρώτο και καλύτερο το Μάνο, αψηφώντας τα χάχανα
και τις αποδοκιμασίες των αστών και των ενεργουμένων τους, για τη
δημιουργία μιας νέας, γνήσια ελληνικής αισθητικής, που αυτή τη φορά,
λέγαμε, θ' απλωνόταν -χάρη στην «πτητικότητα» της μουσικής- σ' ολόκληρο
το γεωγραφικό και κοινωνικό χώρο της Ελλάδας, και ποιος ξέρει, ίσως
ακόμα παραέξω».
»Μ’ αυτή την προσδοκία έδωσε ο συνθέτης και τη διάλεξη στο Θέατρο Τέχνης.
»Ειρωνεύεται
τους «υγιείς ηθικολόγους» που θεωρούν το ρεμπέτικο «αρρωστημένο» εν
αντιθέσει με το δημοτικό τραγούδι: «Είμαι βέβαιος πως το δημοτικό μας
τραγούδι τους είναι το ίδιο οχληρό όπως και το ρεμπέτικο, με τη διαφορά
πως δεν τολμούν να ομολογήσουν ότι δεν τους αρέσει». «Η ζωτικότητα
καίγεται, η ψυχικότητα αρρωσταίνει, η ωραιότητα παραμένει. Αυτό είναι το
ρεμπέτικο. Κι από 'δω πηγάζει η θεματολογία του».
… και ο Ροβήρος Μανθούλης
«Ένα
απόγευμα, πήγα με τον Γκάτσο ν' ακούσουμε τον Χατζιδάκι στο Θέατρο
Κουν. Ήταν η 31η Γενάρη του 1949, αν θυμάμαι καλά. Ο Μάνος έδινε διάλεξη
για το Ρεμπέτικο. Η αίθουσα ήταν φίσκα. Με τον Γκάτσο καθίσαμε στο
πάτωμα με την πλάτη στον τοίχο. Το ρεμπέτικο ήταν άγνωστο είδος, το
ραδιόφωνο δεν το έπαιζε και κανείς δεν το άκουγε. Και ήταν υπό διωγμόν. Ο
Χατζιδάκης το παρομοίωσε με τον Μπαχ. Κάτι είπε περί Μπετόβεν».
Η
φυλακή, ο τεκές, η ταβέρνα ήταν οι χώροι που αναπτύχθηκε αρχικά το
ρεμπέτικο τραγούδι· χώροι που συναντιούνται η εργατική τάξη και τα
περιθωριοποιημένα φτωχά λαϊκά στρώματα. Εκεί, με την επίδραση της μέθης
και της ζάλης, το ρεμπέτικο καταφέρνει με τη δύναμη της μουσικής και των
στίχων του «να απευθυνθεί στις στοιβάδες εκείνες της ψυχικής
ενδοχώρας. όπου δεν έχει εμφιλοχωρήσει ακόμη η λογιότητα με τα
συμπαρομαρτούντα της. Οι μελωδίες, οι ρυθμοί, τα λόγια, οι φωνές, τα
όργανα, αλλά και αυτή η αύρα, αυτό το άπιαστο που ξεχείλιζε και συνόψιζε
τα επί μέρους συστατικά συνέπηξαν ένα εντελές μόρφωμα που εξέφρασε με
αυθεντικότητα και επάρκεια το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον των
λαϊκών ανθρώπων», (Στάθης Gauntlett, Ρεμπέτικο τραγούδι - Συμβολή στην επιστημονική του προσέγγιση, μετάφραση: Κώστας Βλησίδης).
Αυτή
τη ζώσα πραγματικότητα, επιχείρησαν να καταστείλουν αστική τάξη και
δημοσιολόγοι της λόγιας μουσικής χλευάζοντας τα Καφέ-Αμάν και
επιθυμώντας την καταστροφή τους. Δε μπορούσαν να αποδεχτούν ότι σε
τέτοια «χαμαιτυπεία» μπορούσαν να ανθίσουν καλλιτέχνες, όπως ο Βασίλης
Τσιτσάνης, ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Απόστολος Χατζηχρήστος, ο Απόστολος
Καλδάρας, η Ρόζα Εσκενάζυ, η Σωτηρία Μπέλλου, ο Γιάννης Παπαϊωάννου και
τόσοι άλλοι...
Διαβάστε εδώ: «Το τραγούδι των ηττημένων. Κοινωνικές αντιθέσεις και λαϊκό τραγούδι στη μεταπολεμική Ελλάδα» - Γιώργος Αλεξάτος, 1,2,3,4
***
Ερμηνεία και θέση του σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού
[Η
Διάλεξη βρέθηκε στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Συλλογή Φοίβου
Ανωγειανάκη από την Δρ. Εθνομουσικολογίας στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Κυρία Ρενάτα Δαλιανούδη κατά την διάρκεια διδακτορικής διατριβής της
(2000), ιστοσελίδα Μάνος Χατζιδάκης].
Θα
ήθελα προκαταβολικά να σας πληροφορήσω, πως μ’ όλη μου την καλή
διάθεση, δεν είμαι σε θέση να πω, ούτε καινούργια πράγματα, ούτε κι όσα
μιλήσω απόψε να τα δώσω με σοφία. Θα προσπαθήσω όμως κι όσο μπορώ πιο
καλά, να σας μεταδώσω αυτό που με κάνει να ζω και να βλέπω την αξία του
μέχρι σήμερα περιφερόμενου λαϊκού σκοπού της πόλης.
Τώρα
αν τούτη η πανηγυριώτικη ομιλία για το ρεμπέτικο, γινόταν πριν δυο
χρόνια, ίσως να ΄χε κάπως διαφορετικό χαρακτήρα, δηλαδή να ΄ταν, πιο
μεροληπτική –μπορούμε να πούμε – και συγχρόνως πιο ενθουσιαστική για το
θησαυρό που κλείνουν οι ρυθμοί του ζεϊμπέκικου και του χασάπικου. Δεν θα
μπορούσαμε ίσως να ξεφύγουμε από τη γοητεία του γυαλένιου ήχου ενός
μπουζουκιού για να κοιτάξουμε το θέμα μας στη ρίζα του κι ακόμη να
μείνουμε όσο χρειάζεται ψυχροί κι αντικειμενικοί για μια τέτοια δουλειά.
Αυτό
-θα πείτε- μπορεί να γίνει σήμερα; Είναι κάτι που δεν μπορώ να
προεξοφλήσω με βεβαιότητα. Όσο νά ΄ναι όμως, η μεγάλη διάδοση που πήρε
τα δύο τελευταία χρόνια το ρεμπέτικο, μας αφήνει περιθώριο για μια
τέτοια, επικίνδυνα πρώιμη, ομολογώ εργασία.
Το
ρεμπέτικο, κι αυτό είναι γεγονός αναμφισβήτητο, έχει πια επιβάλλει τη
δύναμή του, λίγο-πολύ σ΄ όλους μας, είτε θετικά, είτε αρνητικά, είτε
δηλαδή γιατί το παραδεχόμαστε, είτε όχι, ενώ συγχρόνως βλέπουμε να έχει
δημιουργηθεί γύρω του μια επιπόλαιη κατάσταση μόδας, που μας κάνει ν’
αντιδρούμε δικαιολογημένα σ’ αυτήν και ν’ αμφιβάλουμε για τη μελλοντική
και ποιοτική εξέλιξη του είδους. (Εδώ πέρα βέβαια παίρνω σαν δεδομένο
την ποιοτική του αξία). Και στον τόπο μας καθώς κι έξω, όλα περνούν απ’
αυτήν την περίοδο που ονομάζουμε μόδα. Μήπως απέφυγε κάτι τέτοιο το
δημοτικό μας τραγούδι πριν 50 χρόνια, σαν φούντωνε το κίνημα των
δημοτικιστών; Κι ακόμη πριν δύο χρόνια, το ίδιο δεν είχε συμβεί με τις
λαϊκές εικαστικές τέχνες, όπου ο Θεόφιλος και ο Παναγής Ζωγράφος
προβάλλονται στο ίδιο πλάνο με τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα;
Ποιος
μπορεί να σταματήσει μια τέτοια κατάσταση, κι ακόμη ποιος μπορεί να μην
παραδεχτεί ίσως την αναγκαιότητα αυτήν της περιόδου μόδας -ας την
πούμε- ωσότου τα πράγματα κατασταλάξουν κι έλθουν στη φυσική τους θέση;
Το ίδιο πρέπει -νομίζω- να περιμένουμε και με τα ρεμπέτικα. Γιατί θά
΄ναι κάπως ανόητο αν νομίσουμε, ότι ο χασάπικος μπορεί ή πάει
ν΄αντικαταστήσει το ταγκό. Οι λαϊκοί τούτοι ρυθμοί έχουν κάτι πολύ,
περισσότερο απ’ όσο χρειάζεται για να καλυφθούν οι βραδινές μας
διασκεδαστικές ώρες – άσχετα αν αυτός ο χαρακτήρας επιβάλλεται κι
επικρατεί στις λαϊκές τάξεις.
Ύστερα
για μας θά ΄ναι μεγάλο ψέμα αν ισχυρισθούμε ότι είναι δυνατόν να
εκδηλωθούμε μ’ αυτούς τους τόσο γυμνούς κι απέριττους ρυθμούς. Κάτι
τέτοιο μόνο για αυτούς, που με κρασί ή με άλλα μέσα, στέλνουν στο
διάβολο – που λεν- κάθε κοινωνικό φραγμό και κάθε σύμβαση, έστω και για
μια ώρα. Παρατηρώντας όμως μια ιδιότητα αυτών των ρυθμών, ήδη
δημιουργείται μέσα μας ένας θαυμασμός για τη δύναμη που περιέχουν και
που μας κινεί το ενδιαφέρον να γνωρίσουμε από κοντά τούτη τη δύναμη που
από ΄δω και πέρα λες και σαν μαγεία μας φέρνει σ΄ άμεση επαφή με το
μελωδικό της στοιχείο. Αυτά όμως όλα κουράζουν σαν δεν τα δεις έξω απ΄
την καθημερινότητά τους. Κάθε απόπειρα που θα κινήσει να φέρει το
ρεμπέτικο τραγούδι σε καθημερινή χρήση, και επιπόλαια και καταδικασμένη
είναι. Αλλά το ίδιο μήπως δεν συμβαίνει και με την άλλη μουσική, αυτήν
που ονομάζουμε σοβαρή; Μπορεί κανείς να φανταστεί ποτές, πως μια βραδιά
κεφιού του, είναι δυνατόν να την καλύψει με την Σονάτα 110 του Mπετόβεν;
(Δικαιολογημένα τώρα ίσως να σας γεννηθεί απορία για τη σχέση που
μπορεί να έχει το ρεμπέτικο με τον Μπετόβεν. Παρ΄ όλο που και αργότερα
θα επανέλθω σε παρόμοιους παραλληλισμούς σας προειδοποιώ πως δεν υπάρχει
απολύτως καμία σχέση).
Λοιπόν
δεν νομίζω, πως ο σνομπισμός αυτός γύρω από το ρεμπέτικο τραγούδι είναι
δυνατό να μας σταθεί εμπόδιο, για να κοιτάξουμε προσεκτικά την αξία του
και ν΄αγαπήσουμε την αλήθεια και τη δύναμη που περιέχει. Αυτά τα
τραγούδια είναι τόσο κοντινά σε μας και σε τέτοιο σημείο δικά μας, που
δεν έχoμε νομίζω σήμερα τίποτ΄ άλλο για να ισχυριστούμε το ίδιο.
Μα πριν μπούμε σ΄ ένα αναλυτικότερο κοίταγμα του είδους αυτών των τραγουδιών, ας επιστρέψουμε για χατίρι μου σε μια κοντινή μα περασμένη πια εποχή και να δούμε μαζί εξελικτικά όλη την ποιητική ατμόσφαιρα, που συνθέτουν και δημιουργούν τα ρεμπέτικα, μέσα στην αυστηρή και δικιά τους περιοχή.
Κατοχή.
Πάνω σε μια γυμνή και παγωμένη άσφαλτο με μοναδικό φωτισμό την ψυχρή
όψη ενός φεγγαριού, προχωράμε μ΄ ένα φίλο. Ένας λεπτός μα διαπεραστικός
ήχος μπουζουκιού καθρεφτίζεται -λες- μες στην άσφαλτο και μας ακολουθεί
βήμα προς βήμα. Ο φίλος μου προσπαθεί να μου εξηγήσει τη διάθεση φυγής
και την έντονη εμμονή σ΄αυτή τη διάθεση που κρατούν οι τέσσερις νότες
του περιφερόμενου τότες τραγουδιού «Θα πάω εκεί στην αραπιά». Μάταια
προσπαθούσε να μου μεταδώσει τη συγκίνησή του και να μου δείξει μαζί
αυτό το αντίκρισμα που υπήρχε αυτής της «διάθεσης φυγής» – καθώς την
ονόμαζε στην όλη δημιουργημένη ατμόσφαιρα της πολιτείας των Αθηνών. Του
λόγου μου -κάπως δικαιολογημένα βλέπετε με τη μικρή μου τότες ηλικία-
του έφερνα όλες μου τις αντιρρήσεις, κουβαλώντας γνωστά επιχειρήματα που
ιδιαίτερα σήμερα χρησιμοποιούνται πάρα πολύ από Αθηναίους της ώριμης
ηλικίας. Δηλαδή περί αγοραίου, φτηνού και χυδαίου είδους καθώς κι άλλα
παρόμοια. Αυτός όμως επέμενε τονίζοντας την κάθε λέξη του σύμφωνα με το
ρυθμό «Θα πάω εκεί στην αραπιά», θέλοντας ίσως να μου δώσει και μια
ρυθμική επαλήθευση των όσων έλεγε πάνω στο τραγούδι.
Αργότερα
ο ίδιος φίλος, στον ίδιο δρόμο, μου μιλούσε για κάτι καινούργιο. Μα
τώρα ήταν καλοκαίρι και η άσφαλτος μύριζε. Το ίδιο σκοτάδι, μα η κάψα
έλιωνε τις φωνές και τις έφτιαχνε μόνιμους ίσκιους στα σπίτια. Υπήρχε
γύρω μας κάτι ρευστό. Μια καινούργια ρεμπέτικη κραυγή -καινούργια για
μένα βέβαια- κυλούσε μ’ ένταση ανάμεσα στα στενά και βρώμικα πεζοδρόμια
του Πειραιά και της Αθήνας. Ακούγαμε την πρώτη στροφή που έλεγε
«Κουράστηκα για να σ΄ αποκτήσω αρχόντισσά μου μάγισσα τρανή». Κι ο φίλος
μου εξηγούσε θίγοντας όλο τον ανικανοποίητο ερωτισμό που έπνιγε την
ατμόσφαιρα. Ακόμα, προσπαθούσε να μου εξηγήσει το τραγικό στοιχείο του
τραγουδιού που ερχόταν αντιμέτωπο σε μια εποχή που μόνο συνθήματα
κυκλοφορούσαν τρέχοντας. Αργότερα πολύ, θά ΄βλεπα πόσην αλήθεια είχαν τα
λόγια του, γιατί τότες ακόμη έπαιζα με τις πραγματικές αξίες
ανυποψίαστος.
Περνούν
μερικά χρόνια, πού η πυκνότητα της έντασης που περιείχαν τα έκαμε
απέραντα. Πολλά συνέβησαν και συμβαίνουν στο μεταξύ. Έρχεται η
απελευθέρωση και τινάζομε από πάνω μας τους Γερμανούς με την κατοχή
τους. Παράλληλα η γενιά μου μεγαλώνει κατά πολλά χρόνια, έχοντας ξωπίσω
της μια πολύ ισχυρή δοκιμασία. Και το ρεμπέτικο, αφού παίζει με πολύ και
πηγαίο χιούμορ, σε ορισμένα διαλείμματα, γύρω από δραματικές
περιπτώσεις μπαίνει με μεγαλύτερο άγχος μες στα βασικά και μεγάλα του
θέματα: του έρωτα και της φυγής.
Ένας
ανικανοποίητος έρωτας που ξεκινάει από την πιο κυνική στάση και φτάνει
με μια πρωτόγονη ένταση μέχρι τα πλατειά χριστιανικά όρια της αγάπης και
μια φυγή που επιβάλλεται νοσηρά -θά ΄λεγα- από αδυναμία, μια που οι
συνθήκες παραμένουν το ίδιο σκληρές σα μέταλλο στον άνθρωπο που κινάει
για ν΄ αγαπήσει μ’ όλη του τη δύναμη κι όσο μπορεί περισσότερο. Αυτή
παραμένει βασικά η θεματολογία του ρεμπέτικου μέχρι τα σήμερα. Κι όσο
αφελείς κι αν μας φαίνονται οι καταστάσεις αυτές καθ΄ εαυτές, δεν
μπορούμε να αρνηθούμε στους εαυτούς μας τουλάχιστον, πως ο νοσηρός
ερωτισμός που σκορπίζεται απ΄ τους ήχους ενός μακρόσυρτου ζεϊμπέκικου,
δεν κυκλοφορεί κι ανάμεσά μας έστω και με διάφορα πολύπλοκα σχήματα,
έστω ακόμα κι αν ξεκινάει από χίλιες διάφορες αιτίες.
Κι
ερχόμαστε σε μια από τις πιο βασικές κατηγορίες που προβάλλουν «οι
υγιείς ηθικολόγοι» για το ρεμπέτικο. «Είναι αρρωστημένο» λεν μ’
αυστηρότητα, «ενώ το δημοτικό τραγούδι, γεμάτο υγεία και λεβεντιά» και
κινούν το κεφάλι με σημασία, ενώ είμαι βέβαιος πως το δημοτικό μας
τραγούδι τους είναι το ίδιο οχληρό όπως και το ρεμπέτικο, με τη διαφορά
πως δεν τολμούν να ομολογήσουν ότι δεν τους αρέσει. Είναι σαν να βγουν
και να πουν ότι δεν τους αρέσει ο Σαίξπηρ -για παράδειγμα- ή κάτι
παρόμοιο. Ανέχονται το δημοτικό όχι όμως και το ρεμπέτικο. Το τελευταίο
είναι κάτι που κυκλοφορεί ανάμεσά τους και μπορούν να το πετάξουν -έτσι
φαντάζονται- επειδή δεν έχει κρεμαστεί ακόμη με χρυσές κορνίζες. Ίσως
ξεχνάν ότι τα χρόνια μας δεν έχουν τίποτε κοινό με τα χρόνια της
κλεφτουριάς, άσχετα αν οι ηρωικές πράξεις του στρατού μας τοποθετούνται
δίκαια από την ιστορία πλάι στους Καραϊσκάκηδες και τους
Κολοκοτρωναίους. Οι κύριοι αυτοί αγνοούν την εποχή μας καθώς και το ότι
ένα λαϊκό τραγούδι καθρεφτίζει με μοναδική ένταση όχι μόνο μια τάξη ή
μια κατηγορία ανθρώπων μα τις επιδράσεις μιας ολάκερης εποχής σε μια
φυλή, σ΄ ένα έθνος μαζί με τις διαμορφωμένες τοπικές συνθήκες.
Η
εποχή μας δεν είναι ούτε ηρωική ούτε επική και το τελείωμα του Δεύτερου
παγκοσμίου πολέμου άφησε σχεδόν όλα τα προβλήματα άλυτα και μετέωρα. Τα
μετέωρα αυτά προβλήματα δημιουργούν περιφερόμενα ερωτηματικά που δεν
περιορίζονται φυσικά μόνο στον τομέα της πολιτικής και της
κοινωνιολογίας μα εξαπλώνονται με την ίδια δύναμη και στη φιλοσοφία και
την τέχνη, ακόμη και στην πιο καθημερινή στιγμή τ΄ ανθρώπου. Ο τόπος μας
επιπλέον εξακολουθεί, σχεδόν δίχως διακοπή, ένα πόλεμο με επιμονή και
με πίστη για την τελική νίκη, μα πάντα και ιδιαίτερα σήμερα, κοπιαστικό
και οδυνηρό. Σκεφθείτε τώρα κάτω απ΄ αυτές τις αδυσώπητες συνθήκες την
παρθενική ψυχικότητα του λαού μας – παρθενική, γιατί τα εκατό χρόνια
μόνον ελεύθερης ζωής δεν ήσαν ικανά ούτε να την ωριμάσουν ούτε και ν΄
αφήσουν περιθώριο για να ριζωθούν τα τελευταία ευρωπαϊκά ρεύματα.
Φανταστείτε λοιπόν αυτή τη στοιβαγμένη ζωτικότητα και ωραιότητα συνάμα ενός λαού σαν του δικού μας, να ζητά διέξοδο, έκφραση, επαφή με τον έξω κόσμο και να αντιμετωπίζει όλα αυτά που αναφέραμε πιο πάνω σαν κύρια γνωρίσματα της εποχής, κι ακόμη τις ιδιαίτερα σκληρές συνθήκες του τόπου μας. Η ζωτικότητα καίγεται, η ψυχικότητα αρρωσταίνει, η ωραιότητα παραμένει. Αυτό είναι το ρεμπέτικο. Κι από ΄δω πηγάζει η θεματολογία του.
Eπαναλαμβάνω
– ένας ανικανοποίητος μα έντονος ερωτισμός που ακριβώς η ένταση του
αυτή του προσδίδει έναν πανανθρώπινο χαρακτήρα και μια επιτακτική
διάθεση φυγής από την πραγματικότητα με οιονδήποτε τεχνικόν μέσον, όπως
είναι το χασίσι και τ΄ άλλα ναρκωτικά, που η χρησιμοποίησή του δείχνει
την παθητικότητα της τάξης που το μεταχειρίζεται.
Καταλαβαίνετε βέβαια τώρα πως το αρρωστημένο στοιχείο του σημερινού μας λαϊκού τραγουδιού, δεν έχει σαν αιτία ένα υπερβολικό ωρίμασμα ζωής – καθώς η μεσοπολεμική ντεκαντέντσα με κέντρο τη Γαλλία -και γι ΄αυτό δεν αποτελεί κάτι το σάπιο, μα προέρχεται καθαρά από μια στοιβαγμένη ζωική δύναμη που ασφυκτιά δίχως διέξοδο, δίχως επαφή, από μιαν υπερβολική υγεία- θά λεγε κανείς. Πάντως το αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις είναι μια παρακμή. Σημαντική όμως η διαφορά ανάμεσά τους. Η μια κινά απ’ τη ζωή, η άλλη από το θάνατο.
Το
να θέλει λοιπόν κανείς ν΄ αγνοήσει την πραγματικότητα και μάλιστα του
τόπου του, μόνον κακό του κεφαλιού του μπορεί να κάμει. Τα χρόνια μας
είναι δύσκολα και το λαϊκό μας τραγούδι, που δεν φτιάχνεται από
ανθρώπους της φούγκας και του κοντραπούντο ώστε να νοιάζεται για
εξυγιάνσεις και για πρόχειρα φτιασιδώματα υγείας τραγουδάει την αλήθεια
και μόνον την αλήθεια.
Τώρα
πολλοί μπορούν να πουν αυτά περίπου: «Καλά. Όσα είπες είναι σωστά και
τα παραδεχόμαστε. Μα τι μας πείθει ότι το ρεμπέτικο είναι η σημερινή μας
λαϊκή έκφραση καθώς λες και που σαν τέτοια βέβαια πρέπει να συνδέεται
με την παράδοση του δημοτικού τραγουδιού και του βυζαντινού μέλους, κι
όχι ένα τραγούδι μιας ορισμένης κατηγορίας ανθρώπων που εκφράζει την
προσωπικήν της κατάσταση;»
Το
ερώτημα τούτο ασφαλώς σε πολλούς θα γεννηθεί, αν και προηγουμένως
μίλησα όσο μπορούσα σαφέστερα, για την άμεση σχέση του ρεμπέτικου με το
πλατύ μάλιστα σήμερα, και του τόπου και τhς εποχής μας. Aυτόματα επίσης
καταρρέει και το επιχείρημα, ότι αποτελεί έκφραση προσωπικών
καταστάσεων. Μένει λοιπόν να εξετάσουμε το ελληνικόν του είδος. Αν και
κατά πόσον συνδέεται με τη λαϊκή μας παράδοση και ποια είναι τα στοιχεία
που αντλεί απ΄ αυτήν.
Για
να προχωρήσουμε και να μπορέσουμε να δούμε μαζί ό,τι συνδετικό στοιχείο
υπάρχει, θα το εξετάσουμε από δυο ξεχωριστές πλευρές, πρώτα από τη
μορφική του πλευρά κι ύστερα απ΄ το ύφος του.
Το
ρεμπέτικο κατορθώνει με μια θαυμαστή ενότητα, να συνδυάζει το λόγο, τη
μουσική και την κίνηση. Απ΄ τη σύνθεση μέχρι την εκτέλεση, μ’ ένστικτο
δημιoυργούνται οι προϋποθέσεις για τnν τριπλή αυτή εκφραστική συνύπαρξη,
που ορισμένες φορές σαν φτάνει τα όρια της τελειότητας θυμίζει
μορφολογικά την αρχαία τραγωδία. Ο συνθέτης της μουσικής είναι συγχρόνως
και ο ποιητής καθώς και ο εκτελεστής. Βασικά του όργανα είναι τα
μπουζούκια -μεγάλο μαντολίνο τουρκικής μάλλον προελεύσεως- κι ο
μπαγλαμάς -παραλλαγή της κρητικής λύρας και της συγγενικής νησιώτικης,
πιο μικροσκοπικής απ΄ αυτήν και κρουστές με πέννα. Η σύνθεση του
τραγουδιού βασίζεται βέβαια πάνω στη χορευτική κίνηση, με τρεις
χαρακτηριστικούς ρυθμούς, τον ζεϊμπέκικο, τον χασάπικο και τον σέρβικο
(ο τελευταίος έχει ολιγότερη χρήση).
Ο
ζεϊμπέκικος σε ρυθμό 9/8 είναι ο βασικότερος ρυθμός της ρεμπέτικης
μουσικής. Προήλθε ασφαλώς απ΄ τα χορευτικά 9/8 των Κυκλάδων και του
Πόντου, πού εδώ όμως έχει χάσει ολότελα τη ρυθμική του αγωγή κι έχει
γίνει αργός, βαρύς, μακρόσυρτός και περιεκτικότερος. Χορεύεται από έναν
μόνο χορευτή και επιδέχεται αφάνταστη ποικιλία αυτοσχεδιασμού με μόνο
δεδομένο την αίσθηση του ρυθμού. Ο καλός χορευτής στο ζεϊμπέκικο θα ΄ναι
εκείνος που θα διαθέτει τη μεγαλύτερη φαντασία και την κατάλληλη
πλαστικότητα ώστε να μην αφήσει ούτε μια νότα μπουζουκιού που να μην τη
δώσει με μια αντίστοιχη κίνηση του σώματός του. Σα χορός είναι ο
δυσκoλότερoς και ο δραματικότερος σε περιεχόμενο.
Ο
χασάπικος βασίζεται πάνω στο ρυθμό 4/4 κι ο τρόπος που χορεύεται -δυο
χορευτές συνήθως, αλλά και τρεις και τέσσερις πολλές φορές- έρχεται σα
μια προέκταση του δημοτικού χορευτικού τρόπου, με μιά κάποια ευρωπαϊκή
επίδραση. Δεν ξέρω γιατί, μα πολλές φορές μου θυμίζει -πολύ μακριά όμως-
τη γαλλική java.
Ο
σέρβικος που κι η ονομασία του δείχνει την προέλευσή του, είναι ένας
γρήγορος ρυθμός και παρουσιάζει ελάχιστο ενδιαφέρoν κι αυτό απ’ τη μεριά
της δεξιοτεχνίας και μόνο των εκτελεστών και του χορευτή.
Χρησιμοποιείται πάρα πολύ λίγο· παραμένει μ’ ένα ματαιόδοξο περιεχόμενo
να φαντάξει, μια που ικανοποιεί μόνoν το επιδεικτικό μέρoς των ποδιών
κάποιου χορευτή.
Ο
ζεϊμπέκικος είναι ο πιο καθαρός, συγχρόνως ελληνικός ρυθμός. Ο δε
χασάπικος έχει αφομοιώσει μιά καθαρή ελληνική ιδιομορφία. Πάνω σ΄ αυτούς
τους ρυθμούς χτίζεται το ρεμπέτικο τραγούδι, του οποίου παρατηρώντας τη
μελωδική γραμμή, διακρίνομε καθαρά απάνω την επίδραση ή καλύτερα την
προέκταση του βυζαντινού μέλους. Όχι μόνο εξετάζοντας τις κλίμακες που
από το ένστιχτο των λαϊκών μουσικών διατηρούνται αναλλοίωτες, μ’ ακόμη,
παρατηρώντας τις πτώσεις, τα διαστήματα και τον τρόπο εκτέλεσης. Όλα
φανερώνουν την πηγή, πού δεν είναι άλλη απ΄ την αυστηρή κι απέριττη
εκκλησιαστική υμνωδία. Όχι πως το δημοτικό τραγούδι δεν έχει κι αυτό
στοιχεία διοχετευμένα στο ρεμπέτικο. Μα πολύ λιγότερα. H παρουσία του
είναι έντονη, ιδιαίτερα στο ελαφρότερο είδος που περισσότερο το
χαρακτηρίζει μιά χάρη και μιά νnσιώτικη ελαφράδα. Παράδειγμα φέρνω, αν
θυμάστε, κάπως παλιότερα το «Πάρτη βάρκα στο λιμάνι – κάτω στο
Πασαλιμάνι» καθώς και το γνωστότατο «Ανδρέα Zέππo». Και τα δυό έχουν
πολύ έντονα πάνω τους τη σφραγίδα του δημοτικού μας τραγουδιού. Μα για
να εξηγήσουμε τη βασική αυτή προέκταση του βυζαντινoύ μέλους στο
ρεμπέτικο, αρκεί να δούμε πόσο κοινή ατμόσφαιρα δημιουργούσε η παρακμή
του Βυζαντίου με τη δικιά μας σήμερα.
Ατμόσφαιρα
το ίδιο καταπιεστική, το ίδιο ασαφής, άσχετα αν στα χρόνια εκείνα
προερχόταν από ένα λαθεμένο ξόδεμα θρησκευτικού συναισθήματος. Έτσι τα
εκφραστικά στοιχεία του έτoιμόρoπoυ Βυζαντίου με την άμεση παθητικότητά
τους βρίσκουν οικεία ατμόσφαιρα μες στο ρεμπέτικο -το σύγχρονο λαϊκό
μέλος- για ν’ αναπτυχθούν και να συνθέσουν τη σημερινή εκφραστική μορφή
μιας το ίδιο έντονης παθnτικότητας.
Το
δημοτικό τραγούδι και τα υγιή του εκφραστικά στοιχεία έχουν τη θέση
μόνον μιας πιο άμεσης κληρονομιάς. Για τα 80% της ρεμπέτικης μουσικής,
τίποτες παραπάνω.
Εξετάζοντας
τώρα το ύφος του τραγουδιού βρίσκομε ευθύς εξ΄ αρχής το βασικό εκείνο
χαρακτήρα του συγκρατημένoυ, που μόνο επειδή είναι γνήσια ελληνικό,
μπορεί και το κρατεί με τόση συνέπεια. Και στη μελωδία και στα λόγια και
στο χορό, δεν υπάρχει κανένα ξέσπασμα, καμιά σπασμωδικότητα, καμιά
νευρικότητα. Δεν υπάρχει πάθος. Υπάρχει ή ζωή με την πιο πλατειά έννοια.
Όλα δίνονται λιτά, απέριττα με μιά εσωτερική δύναμη που πολλές φορές
συγκλονίζει. Μήπως αυτό δεν είναι το κύριο και μεγάλο στοιχείο που
χαρακτηρίζει την ελληνική φυλή; Και ακόμα ολάκερο το λαμπρό μεγαλείο της
αρχαίας τραγωδίας και όλων των αρχαίων μνημείων, δεν βασίζεται πάνω
στην καθαρότητα, στη λιτή γραμμή και προπαντός στο απέραντο αυτό
sostenuto που, προϋποθέτει δύναμη, συνείδηση και πραγματικό περιεχόμενo;
Ποιά από τις καλές τέχνες στον τόπο μας σήμερα μπορεί να περηφανευτεί
ότι κράτησε τη βασική αυτή ελληνικότητα -τη μοναδική άξια κληρoνoμιά που
έχουμε πραγματικά στα χέρια μας- για τη σύνθεσή της.
Ποιά
μουσική μας μπορεί να ισχυριστεί σήμερα ότι βρίσκεται πέρα απ΄ το
βυζαντινό μέλος, πέρα απ΄ το δnμοτικό τραγούδι και στη χειρότερη
περίπτωσn πέρ’ απ΄τις σπασμένες αρχαίες κολώνες του Παρθενώνος και του
Ερεχθείου, ότι βρίσκεται εκεί που όλα αυτά βρεθήκανε στην εποχή τους;
Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι γνήσια ελληνικό, μοναδικά ελληνικό.
Eπιτρέψατέ
μου τώρα να σάς παρουσιάσω δυό από τους πιο γνήσιους και πιο δημοφιλείς
εκπροσώπους της σύγχρονης έλλnνικης λαϊκής μουσικής· τον Μάρκο
Bαμβακάρη και τη Σωτηρία Μπέλλου με το συγκρότημά της. (Είσοδος)
Οι
λαμπροί αυτοί μουσικοί στο είδος τους προσεφέρθηκαν ευγενώς να παίξουν
απόψε πέντε χαρακτηριστικά ρεμπέτικα τραγούδια για να μπορέσουμε έτσι να
πάρουμε μια συγκεκριμένη ιδέα όλων αυτών που είπαμε πιο πάνω. Θ’
αρχίσουν μ’ ένα τραγούδι που έχει συνθέσει ο Μάρκος Bαμβακάρης πάνω στο
ρυθμό του χασάπικου και με τον τίτλο «Φραγκοσυριανή κυρά μου»
(τραγούδι).
Το δεύτερο τραγούδι που θα ακούσετε είναι πάλι σύνθεση του Μάρκου Βαμβακάρn σε ρυθμό ζεϊμπέκικου «Εγώ είμαι το θύμα σου» (τραγούδι).
Το
τρίτο είναι σύνθεση της Σωτηρίας Μπέλλου (ζεϊμπέκικo) «Σταμάτησε
μανούλα μου να δέρνεσαι για μένα». Από τα πιο χαρακτηριστικά στο είδος
του. (τραγούδι)
Το
τέταρτο, σύνθεση Tσιτσάνη, σε ρυθμό χασάπικου «Πάμε τσάρκα στο Μπαξέ
τσιφλίκι». Με την ευκαιρία τώρα που θ΄ ακούσουμε το γνωστότατο «Άνοιξε –
άνοιξε» του Παπαϊωάννου θα ΄θελα να ΄λεγα λίγα λόγια για τη σημασία του
και το σταθμό που φέρνει στη ρεμπέτικη φιλολογία του τραγουδιού,
ζητώντας βέβαια πρώτα συγγνώμη απ΄ τους αγαπητούς μουσικούς για τη μικρή
αυτή παρεμβολή.
Λίγο
πριν απ΄ τον πόλεμο του ’40 ο Tσιτσάνης τραγούδησε για πρώτη φορά το
«Αρχόντισσα μου μάγισσα τρανή- κουράστηκα για να σε αποκτήσω». Ήταν ένας
μεγαλοφυής σχεδιασμός -μπορώ να πω- πάνω στο ερωτικό θέμα, που η δύναμή
του και η αλήθεια του μας φέρνει κοντά στον «Ερωτόκριτο» του Κορνάρου
και μετά από εκατοντάδες χρόνια κοντά στο «Ματωμέvο Γάμο» του Λόρκα. Η
μελωδική του γραμμή αφάνταστη σε περιεκτικότητα και σε λιτότητα
πλησιάζει τον Μπαχ. Αυτό το τραγούδι ορθώθηκε για να αντιμετωπίσει μια
τυραννισμένη και δύσκολη εποχή και στάθηκε η πρώτη δυνατή φωνή μιας
γενιάς.
Πριν
δυό χρόνια ο ίδιος ο Τσιτσάνης τραγούδησε για πρώτη φορά πάλι αυτούς
τους στίχους «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι – το σκοτάδι είναι βαθύ – κι όμως
ένα παλικάρι δεν μπορεί να κοιμηθεί», ο ερωτισμός προχωράει και θίγει
ακέραια το ανικανοποίητο, δίδοντας μια τόσο λεπτή μα τόσο έντονη αίσθηση
μιας βαριάς ατμόσφαιρας, λες και προμηνούσε ένα άγχος, μια καταιγίδα.
Φέτος -ο Παπαϊωάννου αυτή τη φορά- μας δίνει ολάκερο αυτό το άγχος με
μια δυνατή κραυγή πια- η μοναδική μες στα ρεμπέτικα, και γι΄ αυτό τόσο
αληθινή με το «Άνοιξε – άνοιξε». Δεν ξέρω, αλλά σ΄ αυτά τα τρία
τραγούδια υπάρχει ένας συνδετικός κρίκος που δίνει ξεκάθαρα και μοναδικά
το τραγικό στην ερωτική μας περιοχή. «Άνοιξε» (τραγούδι).
Θα
μπορούσα ακόμα να μιλήσω για τις ταβέρνες και το κέντρον διασκεδάσεως
«ο Μάριος» καθώς και για τον «Παναγάκη» κοντά στον Αϊ-Παντελεήμονα όπου
κάθε βράδυ ο Bαμβακάρης και η Μπέλλου λειτουργούν πάνω στην τέχνη τους.
Θα μπορούσα να μιλήσω και για βροχερές νύχτες όπου με λάμπες του
πετρόλαδου φωτίζονταν οι σκιές ενός πλήθους που όλοι μαζί τραγουδούσαν
ήρεμα, λες και πιστεύανε στην αιωνιότητα. Ακόμη θα μιλoύσα για το χορό
του κομπολογιού όπου ένα παλικάρι μ΄ ένα γαρύφαλo στο στόμα γίνεται ένα
μικρό κουβάρι γύρω απ΄ το κεχριμπαρένιο λαμπρό κομπολόι – θα μπορούσα να
΄λεγα τόσα πολλά που να μην έφταναν ώρες ολάκερες να μιλάω λες κι είμαι
μoναχός μου.
Μα όλα αυτά είναι μια γοητεία.
Ακούσατε
με τι ψυχρότητα και αυστηρότητα ειπώθηκαν αυτά τα πέντε τραγούδια. Ο
ρυθμός δεν ξέφυγε ούτε πιθαμή για να τονίσει κάτι πιο έντονα, οι φωνές
ίσιες, μονοκόμματες λες και τα λόγια δεν είχαν συγκίνηση. Έτσι είναι.
Τίποτες που να σε προκαλέσει να τα προσέξεις, να τα ξεχωρίσεις. Πρέπει
να ξελαφρώσεις μέσα σου για να δεχτείς τη δύναμή τους. Αλλιώς τα χάνεις
γιατί αυτά δεν σε περιμένουν.
Έτσι κι εμείς.
Κάποτες
θα κοπάσει η φασαρία γύρω τους κι αυτά θα συνεχίσουν ανενόχλητα το
δρόμο τους. Ποιος ξέρει τι καινούργια ζωή μας επιφυλάσσουν τα «νωχελικά
9/8» για το μέλλον. Όμως εμείς θα ’χουμε πια για καλά νοιώσει στο μεταξύ
τη δύναμή τους. Και θα τα βλέπουμε πολύ φυσικά και σωστά να υψώνoυν τη
φωνή τους στον άμεσο περίγυρό μας και να ζουν πότε για να μας ερμηνεύουν
και πότε για να μας συνειδητοποιούν το βαθύτερο εαυτό μας.
Νίκος Δ.
ΠΗΓΗ: www.kozani.tv
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου