Σήμερα συμπληρώνονται 36 χρόνια από τη δολοφονία του σαραντάχρονου Τζον Λένον στο Μανχάταν της Ν. Υόρκης.
Η κατάληξη του Λένον ήταν το βίαιο τέλος ενός καλλιτέχνη που αρνήθηκε να εξαργυρώσει ως «κλόουν» της μαζικής κουλτούρας, τη συμμετοχή του στους «Μπιτλς», που επέστρεψε «συστημένο» το παράσημο της βασίλισσας και επέλεξε να τραγουδήσει για την εργατική τάξη, την ειρήνη και έναν καλύτερο κόσμο.
Αυτή ακριβώς είναι η μνήμη που – ματαίως – προσπαθούν να σβήσουν στα «αφιερώματά τους» οι εμποράκοι του «ειδώλου» του.
Η δεκαετία 1966-1976 ήταν μια καυτή δεκαετία για την Αμερική. Ο πόλεμος του Βιετνάμ την είχε εκθέσει ανεπανόρθωτα στα μάτια της ανθρωπότητας, η οποία διαδήλωνε σε βάρος της. Στο εσωτερικό, μεγάλες ομάδες του πληθυσμού, εκατομμύρια άνθρωποι, διαδήλωναν και αυτοί σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ολο αυτό το κίνημα, βέβαια, δεν άφησε ασυγκίνητους και τους καλλιτέχνες. Και τον Τζον Λένον , φυσικά.
Ο Τζον Λένον δεν ήταν Αμερικανός (ήταν Βρετανός), ζούσε όμως στην
Αμερική. Και είχε ενώσει - και αυτός - τις δυνάμεις με το παγκόσμιο,
αλλά και το αμερικανικό φιλειρηνικό κίνημα. Στις μεγάλες διαδηλώσεις
της Αμερικής, τόσο αυτός, όσο και η γυναίκα του (Γιόκο Ονο) βρίσκονταν
στην πρώτη γραμμή. Δίπλα στην Αντζελα Ντέιβις, τον Μπόμπι Σιλ κ.ά.Η κατάληξη του Λένον ήταν το βίαιο τέλος ενός καλλιτέχνη που αρνήθηκε να εξαργυρώσει ως «κλόουν» της μαζικής κουλτούρας, τη συμμετοχή του στους «Μπιτλς», που επέστρεψε «συστημένο» το παράσημο της βασίλισσας και επέλεξε να τραγουδήσει για την εργατική τάξη, την ειρήνη και έναν καλύτερο κόσμο.
Αυτή ακριβώς είναι η μνήμη που – ματαίως – προσπαθούν να σβήσουν στα «αφιερώματά τους» οι εμποράκοι του «ειδώλου» του.
Η δεκαετία 1966-1976 ήταν μια καυτή δεκαετία για την Αμερική. Ο πόλεμος του Βιετνάμ την είχε εκθέσει ανεπανόρθωτα στα μάτια της ανθρωπότητας, η οποία διαδήλωνε σε βάρος της. Στο εσωτερικό, μεγάλες ομάδες του πληθυσμού, εκατομμύρια άνθρωποι, διαδήλωναν και αυτοί σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ολο αυτό το κίνημα, βέβαια, δεν άφησε ασυγκίνητους και τους καλλιτέχνες. Και τον Τζον Λένον , φυσικά.
Η αμερικανική κυβέρνηση για να φιμώσει τους Αμερικανούς πολίτες είχε εφαρμόσει τις γνωστές μεθόδους: Μαύρες λίστες, συκοφαντίες, απολύσεις από την εργασία, υποκλοπές συνομιλιών, πλαστές κατηγορίες, ανακρίσεις κλπ. Για τους ξένους, όπως ο Τζον Λένον και η γυναίκα του, εκτός από τα παραπάνω, υπήρχε και η απέλαση!
«Εως τις 15-3-1972, πρέπει να έχετε εγκαταλείψει τις ΗΠΑ», έλεγε η «ειδοποίηση», που ρίχτηκε κάτω από την πόρτα του ζευγαριού. Αυτή η «ειδοποίηση» στάθηκε η αφορμή για την έναρξη του ανοιχτού πολέμου ανάμεσα στην τότε αμερικανική κυβέρνηση (Νίξον) και τον Τζον Λένον .
Η τελική κατάληξη σε σχέση και με τον Τζον Λένον, όπως και με δεκάδες άλλους αγωνιστές άλλωστε, γνωστή!
Στις 8 Δεκέμβρη του 1980 και ενώ ο καλλιτέχνης είχε αποσυρθεί από τη δημοσιότητα και όλα έδειχναν ότι είχαν ησυχάσει, ο Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν εκτέλεσε εν ψυχρώ τον Τζον Λένον έξω από την πόρτα του σπιτιού του!
Ο Τζον Λένον προερχόταν από φτωχή και διαλυμένη οικογένεια. Από το 1957 μέχρι το 1960 συμμετείχε σε διάφορα μικρά συγκροτήματα. Το 1960 δημιουργήθηκαν οι «Μπιτλς», οι οποίοι γνώρισαν παγκόσμια φήμη. Δέκα χρόνια αργότερα, το 1970, το συγκρότημα διαλύεται. Ο Τζον Λένον συνέχισε μονάχος του. Στο μεταξύ είχε γνωρίσει την Γιόκο Ονο, μια πολιτικοποιημένη καλλιτέχνιδα, η οποία τον βοήθησε να ωριμάσει και πολιτικά. Μαζί της, πια, έγινε ένας ακόμα πιο χρήσιμος άνθρωπος και καλλιτέχνης. Η σφαίρα, λοιπόν, που τον σημάδεψε ήξερε ποιον σκότωνε!
Πληροφορίες από δημοσίευμα του "Ριζοσπαστη"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου