Με αφορμή τον χαμό του 25χρονου Β. Γιαννακόπουλου, εργαζόμενου της ταχυμεταφορικής εταιρείας ACS, στην Πάτρα, που χτες κατά την ώρα της εργασίας του, έχασε την ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα.
"- Τι είναι αυτό που δουλεύει εγγυημένα σε οποιαδήποτε θερμοκρασία ανάμεσα στους -5 και τους +45 βαθμούς C;
- Τα θερμόμετρα ...και τα 'κούριερ'", απαντούσαν οι Caballeros, ομάδα κινητοποίησης των ντελιβεράδων της Αθήνας.
"Είμαστε οι χιλιάδες που δουλεύουν-με-το-μηχανάκι", έγραφαν στη
διακήρυξή τους, "Είμαστε τα 'παιδιά με τα παπιά'. Είμαστε οι αόρατοι
εργάτες ενός εργοστασίου που απλώνεται κάθε στιγμή σε κάθε σημείο αυτής
της πόλης, μ' ένα απλό τηλεφώνημα, για να εξαφανιστεί πίσω απ' την
εξάτμιση ενός παπιού. Μεταφέρουμε οτιδήποτε μπορεί να κουβαληθεί πάνω σε
δυο ρόδες, κι ακόμα πολλά από εκείνα που θα χρειάζονταν τέσσερις. Το
γιατί είναι απλό: Το δίκυκλο-φορτηγό συμφέρει τόσο τους εργοδότες, όσο
και τους πελάτες. Το εργοστάσιο της άμεσης εξυπηρέτησης απλώνει τον
κύκλο εργασιών του σ' όλο και περισσότερες καθημερινές δραστηριότητες,
εργασιακές και καταναλωτικές. Και χιλιάδες 'παιδιά με παπιά' είναι
διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή να ξεχυθούν στο δρόμο. Τρέχουμε προς
οποιαδήποτε κατεύθυνση, από οποιαδήποτε αφετηρία προς οποιονδήποτε
προορισμό, τις περισσότερες ώρες του 24ωρου, υπό οποιεσδήποτε καιρικές ή
κυκλοφοριακές συνθήκες, με οποιοδήποτε 'καθήκον'. Μετατρέπουμε τα
χιλιόμετρα σε λεπτά 'πολύτιμου χρόνου', όλο και περισσότερα χιλιόμετρα
σε όλο και λιγότερο χρόνο. Μικραίνουμε τις αποστάσεις προς μεγάλη χαρά
του εμπορίου".
Η
απασχόληση με αντικείμενο τις διανομές που ασκείται από επιχειρήσεις
ταχυμεταφορών και ντελίβερι γενικώς, με τη χρήση δικύκλων, συνδυάζει τη
φτηνή, "ευέλικτη", συχνά παράνομη και κυρίως επικίνδυνη εργασία.
Οι οργανωμένες μεγάλες επιχειρήσεις προσφέρουν συνήθως ένα νόμιμο, αλλά χαμηλά αμειβόμενο εργασιακό καθεστώς. Η έκταση του φαινομένου σε μικρές συνοικιακές επιχειρήσεις συνδέεται με την υψηλή ανάπτυξη της αδήλωτης εργασίας. Οι εργοδότες μεγάλων επιχειρήσεων που μπορεί να έχει υπογραφεί επιχειρησιακή σύμβαση (π.χ. ACS, ΕΛΤΑ «Πόρτα Πόρτα» ή αλυσίδες επισιτισμού) δίνουν τα υποκαταστήματα τους σε πράκτορες, με αποτέλεσμα η σύμβαση να μην καλύπτει τους εργαζόμενους, μιας και με αυτό τον τρόπο προσλαμβάνεται από άλλη εταιρία, αυτή του πράκτορα.
Παράλληλα,
ακόμα και στην περίπτωση της δηλωμένης εργασίας παρατηρείται υψηλός
βαθμός παραβιάσεων της εργατικής νομοθεσίας ως προς επιμέρους πτυχές της
(π.χ αμοιβή, ωράριο κλπ.).
Ειδικότερα
δε, ο υψηλός βαθμός επικινδυνότητας που συνεπάγεται το περιεχόμενο της
συγκεκριμένης απασχόλησης κάτω από συνθήκες που ευνοούν και τα τροχαία
ατυχήματα -όπως η έλλειψη αναγκαίων μέτρων προστασίας (κράνη, ειδικές στολές, συντήρηση δικύκλων κ.ο.κ.)-
και κυρίως η συχνή σύνδεση της αμοιβής με το "κομμάτι" (παραγγελίες),
ολοκληρώνει το παζλ μιας ακραίας έκφρασης κακής ποιότητας εργασίας που η
ανεύθυνη και ανάλγητη στάση μέρους της εργοδοσίας υποβαθμίζει ακόμα
περισσότερο το περιεχόμενό της.
Για να κάνει κάποιος αυτή τη δουλειά, πρέπει να έχει δικό του μοτό και να επιβαρυνθεί τα έξοδα κίνησης (βενζίνη) και συντήρησης. Ο εξοπλισμός(κράνος, μπότες, μπουφάν, αδιάβροχα) επιβαρύνουν επίσης τον διανομέα.
Οι δοσοληψίες με χρήμα χαρακτηρίζουν τόσο τους ταχυδρομικούς διανομείς
και τους courier, όσο τους ντελιβεράδες και τους «εξωτερικούς». Παρόλα
αυτά το επίδομα διαχειριστικών σφαλμάτων ταμείου είναι σπάνιο.
Εξίσου σπάνιο είναι το επίδομα επικινδυνότητας, παρόλο που είναι εκτεθειμένοι σε κακοτεχνίες δρόμων, καιρικά φαινόμενα κλπ. Η έκθεση στα καιρικά φαινόμενα, οι λακκούβες και η έλλειψη εργονομίας λόγω ακατάλληλων μοτό, δημιουργεί αθροιστικά και με την πάροδο του χρόνου ιατρικά προβλήματα των οποίων τις συνέπειες σηκώνουν αποκλειστικά οι εργαζόμενοι. Αυχενικά, χρόνιες βρογχίτιδες, ιγμορίτιδες, προβλήματα με τη μέση και τα γόνατα, κατάγματα. Τέλος δεν λείπουν τα θανατηφόρα ατυχήματα όπως και οι ακρωτηριασμοί εργαζομένων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου